Dag 12, 13, 14 en 15

9 november 2019 - Reefton, Nieuw-Zeeland

06-11
Wat me ineens te binnen schoot was dat we helemaal geen foto hebben geplaatst van ons huis op wielen. Het is aan jullie om te bedenken wie in welke camper slaapt/rijd.

Tevens rijden hier ontzettend mooie vrachtwagens. (Jammer dat dit niet tot zeer weinig in Nederland te zien is)DSCN5749Gisteren zijn we aangekomen in Ashhurst om hier te overnachten om vervolgens de weg te vervolgen naar Wellington. Hier aangekomen zijn we de stad in gegaan met een Uber taxi. Wat is dat ontzettend handig zeg. Wellington vond ik erg lijken op Auckland, echt oude gebouwen zijn hier zeldzaam. Alles is hoog en vooral vrij nieuw. We hebben hier dan ook niet erg lang doorgebracht. We zijn op tijd gaan slapen aangezien we om 07:00 naar de Haven zouden rijden.

07-11
De wekker ging erg vroeg. Gelukkig was iedereen het met elkaar eens dat we beter konden ontbijten op de boot dat scheelt weer 15/30 min 😊! Rond 08:00 mochten we de boot op rijden, wat een ontzettend groot ding was dit zeg. De verwachting was natuurlijk hoog aangezien deze tocht beschreven stond als de mooiste veertocht van de wereld. En hier was geen woord over gelogen. Onderweg kwamen we langs mooie fjorden, zagen we dolfijnen, Jan van Genten en besneeuwde bergtoppen. Het waaide wel ontzettend hard, dit zorgde er voor dat we letterlijk tegen de wind in konden leunen zonder om te vallen.

Na deze 3,4 uur durende bootreis besloten we om eerst langs de oostkust te rijden aangezien het hier aanzienlijk beter weer is dan aan de oostkust.

Na deze tocht kwamen we onderweg naar Kaikoura langs een ontzettend mooie route. De hele weg zijn we langs de zee gereden die erg wild was, tevens zagen we onderweg vele zee hondjes. Na ruim 3 uur rijden kwamen we aan in Kaikura wederom weer op een camping met uitzicht op de zee. Echter was de Pacific te koud om in te zwemmen. Het contrast was overigens wel vreemd. Waar we stonden was het ruim 26 graden met aan de ene kant besneeuwde bergtoppen en aan de andere kant zee met zon.

DSCN5720DSCN5773DSCN5802

08-11
Het is zo ver vandaag we gaan walvissen spotten, tenminste als we ze kunnen vinden. Deze tocht zouden we pas om 15:30 doen dus in de tussentijd gingen we naar een zeehonden kolonie. Het blijft een mooi gezicht om deze dieren te zien. Tevens zijn ze absoluut niet camera schuw en gaan ze er nog even lekker voor zitten.  Hierna hebben Arjan, ma en Herman genoten van een crayfish (rivier kreeft)

DSCN5945DSCN5834IMG_2526DSCN6003

Om 15:30 was het dan zo ver, op naar de boot die overigens heel snel ging (90 knots gelijk aan 166 km/u) Arjan zag in het begin al een dolfijn maar die hebben wij niet gezien. Onderweg kwamen we weer zeehonden tegen die van uit het water leken te zwaaien. Tijdens de eerste stop zagen we een maanvis die naar mijn idee al heel erg groot was. De kapitein hing apertuur in het water om de walvissen (Als die er zitten) te horen. Dit was helaas niet het geval dus vaarden we verder. Inmiddels werden er al een aantal mensen zee ziek waaronder ook ma en Arjan. Bij de tweede stop hoorde de kapitein de walvissen wel dus werden we verzocht om weer naar binnen te gaan waarna we weer verder vaarden. Dit herhaalde zich een aantal keer waarna we ineens werden gevraagd om ons klaar te maken voor het filmen/fotograferen van de Walvis, boven op de boot zou hij het mooist te zien zijn. De boot stopte en wij snelden ons naar boven en inderdaad daar zwom de immens grote vis!! Wat bijzonder mooi om dit te zien. Na een poosje dook hij naar beneden waardoor we zijn grote vin ook nog vast hebben kunnen leggen!

09-11
We zijn nu op weg naar de westkust. De weervoorspellingen voor de oostkust zijn veranderd waardoor het niet veel meer uitmaakt waar we langs rijden. Aangezien het ook wel prettig is om de vakantie af te sluiten met mooi weer (de kans op mooi weer is groter aan de oost kant dan aan de west kant) denk ik dat we een goede keuze hebben gemaakt. Het heeft vandaag de hele dag geregend. We kwamen aan in het stadje van het licht Reefton we hebben hier niet heel erg veel gedaan.